Umrah Yang Di Rindui 02

Posted: August 11, 2017 in Lain - Lain

Jom sambung kisah aku mengerjakan Umrah lagi

Aku tersedar bila lebih kurang setengah jam lagi untuk memasuki tanah haram Madinah..Itu pun ustaz yang mengiringi kami tadi yang bagi tahu..Mula la seribu satu rasa bermain di fikiran aku dan jantung aku berdegup makin kencang..Rasa takut dan insaf dengan kesalah dan dosa-dosa yang aku dah buat..Alhamdulilah rasa lapang dan tenang sangat bila bas kami memasuki tanah suci Madinah..Memang rasa sangat-sangat lain di jiwa aku ni berbanding di tanah halal..

 Aku dan rombongan di tempatkan di Hotel Dar Al Iman InterContinental..Memang 5 bintang la hotel ni..Yang aku rasa teruja sangat, bilik penginapan aku betul-betul berhadapan pintu utama Masjid Nabawi..Selak langsir je dah nampak keindahan Masjid Nabawi..Bilik hotel sangat luas, dan aku di letakan bersama 4 orang rakan..Hj Nizam Ishak, Bro Rusdi, Azmil dan aku la..

Image

Rakan sebilik di Madinah dan Makkah..Dari kiri, Bro Rusdi, Azmil, Aku ( Madon ) dan Hj Nizam Ishak

 

Umrah Yang Di Rindui

Posted: September 5, 2013 in Round The World

Alhamdulilah bersyukur kehadrat Ilahi pada tahun 2009 aku dan rombongan aku yang hampir 1000 orang di jemput oleh Allah untuk mengerjakan Umrah ke tanah suci Makkah Al Mukarramah dan Madinah Al Munawarrah..Semua bermula apabila syarikat aku Hai-O Marketing menawarkan tiket percuma mengerjakan Umrah..Apa pun terima kasih yang tak terhingga pada syarikat Hai-O Marketing yang sangat mementingkan kebajikan Usahawan-Usahawan beragama Islam yang bernaung di bawahnya..

Image

Berlatar belakangkan Kaabah

Memang teruja dan gembira apabila menerima surat tawaran dari syarikat untuk mengerjakan Umrah..Siapa pun yang beragama Islam pasti teringgin sangat nak sampai ke tanah suci ini..Lagi-lagi aku dapat percuma memang aku tak tolak la..Aku lupa tarikh aku pergi sebab dah lama sangat kan..Cuma yang aku ingat masa aku dan rombongan pergi ni dah hampir dua minggu nak bulan Ramadhan..

Kami berkumpul di KLIA jam 12 tengah hari..Dan dijangka penerbangan jam 3 petang..Biasalah kumpul awal untuk memudahkan perjalanan nanti..Suasana di KLIA masa tu aku rasa macam nak mengerjakan fardu Haji..Punya ramai la ahli keluarga yang menghantar..Macam biasalah, bila nak ke tanah Suci ni adik beradik, sanak saudara dan rakan-rakan semua nak kirim macam-macam..Memang tak terkirim la kalau semua nak dibelikan..Apa pun yang pasti Kiriman Doa untuk semua adik-beradik dan sahabat dah pun aku tunaikan..

Image

Dari Bilik Hotel Di Madinah Ke Masjid Nabawi

Perjalan dari KLIA ke Jeddah lebih 5 jam ( kalau tak silap aku )..Alhamdulilah penerbangan dengan Malaysia Airline ( MAS ) sangat seronok dan cuaca sepanjang penerbangan sangat-sangat baik..Kami selamat mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa King Abdul Aziz Jeddah kira-kira jam 8 malam waktu Arab Saudi..

Selepas pemeriksaan pasport, kami pun mengambil beg-beg dan menuju ke kawasan bas yang telah disediakan..Kami dah diberikan kumpulan sewaktu di KLIA lagi..Jadi mudahlah kami mencari bas sebab di Taq nama dah ada nombor bas dan nama-nama hotel penginapan..Rombongan aku terus di bawa ke Madinah Al Munawarah dahulu sebelum ke Makkah Al Mukarromah..

Perjalan ke Madinah dari Lapangan Terbang Jeddah mengambil masa 8 jam..Masa yang sangat-sangat panjang bagi aku..Dalam setiap kumpulan bas dah disediakan seorang ustaz untuk memimpin sepanjang kami di tanah suci ini..Sepanjang perjalanan ini aku memang tidur je..Nak tengok luar pun memang tak nampak apa masa di lebuhraya..Maklumlah malam di padang pasir gelap..

Bersambung episod seterunya……

Kuih Kuaci Labu

Posted: September 5, 2013 in Lain - Lain

Hari ni aku nak cerita tentang 1 kuih tradisional kegemaran aku, ” Kuih Kuaci Labu “..Mungkin ada yang biasa makan dan mungkin ada yg tak tahu langsungkan..Kebetulan aku ada di majlis walimatulurus sepupu aku di kampung Sg Kelambu Banting Selangor

Jom kita tengok macam mana proses membuat kuih kuaci labu ni..

IMG_20130831_092609IMG_20130831_094827

1- Proses yang di buat setelah buah labu yang telah di rebus sehingga lembut tadi di angkat dari tempat rebusan..Dan kemudian di campurkan dengan tepung pulut ( kalau tak silap aku la )..Yang bulat-bulat tu intinya..Dibuat dari kelapa parut dan gula merah ( aku agak-agak je )..

IMG_20130831_092913

2- Tepung yang di campuran dengan labu tadi digaul sampai sebati..Jangan lupa campur air dan sedikit garam untuk rasanya lebih enak..

IMG_20130831_094730IMG_20130831_094815

3- Langkah seterusnya, tepung yang telah sebati tadi akan dibulat-bulatkan dan di letakan inti kelapa tadi didalamnya..Besar tu agak-agaklah..Dan seterusnya dimasukan kedalam daun pisang, dan dibentukkan segitiga seperti Piramid lebih kurang..Bila sudah selesai proses membungkus ini, proses seterusnya adalah mengukus..

IMG_20130831_132103IMG_20130831_132204

4- Proses mengukus ini adalah antara proses yang paling lama..Kira-kira 4 ke 5 jam untuk pastikan dia betul-betul masak..Ni gambar setelah selesai dikukus dan Kuih Kuaci Labu yang telah masak..Dah sejuk boleh lah makan..

Bolehlah kepada sesiapa yang nak mencuba buat di rumah..Tapi kalau tak jadi jangan salahkan aku ye..

Selamat Mencuba..

 

Hari Raya Hari Yang Mulia

Posted: August 20, 2013 in Lain - Lain

Image

Hari raya , seperti semua maklum Malaysia adalah negara yang berbilang bangsa dan agama.Setiap agama di Malaysia ada perayaan masing-masing.Hari ini aku nak cerita tentang perayaan yang rasanya belum habis lagi kemeriahannya iaitu Hari Raya Aidilfitri.Majoriti yang menyambutnya adalah semua yang beragama Islam.

Aku nak kongsikan tentang kemeriahan berhari raya di kampung kelahiran aku iaitu kampung Sungai Nipah, Sungai Besar Selangor.Yang mana memang telah menjadi rutin setiap tahun apabila tiba Hari Raya Aidilfitri kampung aku akan adakan BARAAN.Boleh dikatakan setiap kampung yang majoritinya berbangsa jawa wajib ada Baraan ni..

IMG-20130810-WA0062

Seperti kebiasaan pada malam hari raya pertama akan diadakan mesyuarat untuk melantik ketua, timbalan ketua dan ajk-ajk baraan.Macam kampung aku lebih 100 buah rumah yang wajib kami kunjung..Jadi perancangan perjalan baraan dan apa-apa cadangan penambahbaikan akan dia bincang dalam mesyuarat malam itu.Baraan biasanya bermula pada hari raya pertama dan kedua untuk lelaki dan hari raya ketiga dan keempat bagi wanita.Tujuan baraan ini dibuat dan dikekalkan tradisi ini sehingga ke hari ini adalah untuk kami ahli kariah kampung dapat berkunjung dan bermaafan sesama ahli kariah dengan lebih kemesraan.

13770070305651377007152304

Memang puas la kalau nak cakap pasal makan..Hampir semua rumah menu yang dihidangkan sangat menyelerakan.Sampai tengok makanan pun nak muntah dah..Masa baraan ni la aku dan sahabat-sahabat lain boleh berkumpul.Ada yang kerja kat luar sampai tak ingat nak balik kampung sebab mungkin lupa jalan balik kampung atau hilang ingatan masa tu.Alhamdulilah masa hari raya dan baraan ni la aku dapat jumpa.Kanak-kanak yang masa bersekolah memang seronok lah..Masa ini la nak kumpul duit raya..Kalau 100 buah rumah yang dikunjungi dah dapat rm100..

13770071965511377007104356

 Apa pun hari raya adalah hari yang paling enjoy.Harapan aku agar generasi-generasi muda kampung Sungai Nipah seterusnya ke generasi anak-anak aku akan terus mengekalkan tradisi baraan ini.Sebab ada setengah tempat yang dah lama terkubur tradisi baraan ini..Ok lah sekian nukilan aku tuk hari ini..

Mohamad Zaki @ Madon

Posted: July 29, 2013 in Lain - Lain

Mesti ramai yang tanya kenapa nama aku Mohamad Zaki b Kadiron orang panggil ” Madon ” kan? Kalau di amati dari nama dalam surat beranak dan kad pengenalan aku ni memang tak ada pun terselit perkataan ” Madon “..

Image

Pintu Utama SMKA Simpang 5

Bermula sejarah nama Madon ini pada tahun 1997.Ketika itu aku berada di tingkatan 1 dan bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Simpang 5.Sekolah ini juga sangat popular denggan panggilan sekolah belakang oleh penduduk tempatan.Ini kerana kedudukan sekolah ini berada di bahagian belakang kampung Simpang 5. ( cerita sejarah sekolah sikit )

Sekolah aku ini adalah sekolah yang berstatus sekolah berasrama penuh walaupun tak berapa nak penuh.Sebab apa aku cakap macam tu, adalah kerana pada awal pendaftaran di sekolah ini, aku tak dapat tempat di asrama atas alasan tiada kekosongan.Terpaksalah aku berulang alik setiap hari dari rumah ke sekolah yang mengambil masa lebih kurang 30 minit perjalanan. ( kesian bapa aku setiap hari hantar ).

Apa pun aku sangat bersyukur dapat belajar di sekolah yang sangat hebat ini.Bukan senang nak sekolah di sini kalau keputusan UPSR tak capai 4A ( keputusan terbaik UPSR zaman aku dulu ).Dah dapat 4A pun kene tapi lagi dari segi rekod disiplin dan kokurikulum sekolah rendah dulu ( ye tak ye je kan ).Sebab itu pelajar sekolah ni sangat di kagumi oleh pelajar-pelajar sekolah lain.

Image

Pemandangan Asrama Dari Bangunan Sekolah

Hampir 1 bulan aku berulang ke sekolah, akhirnya aku dapat tawaran tempat di asrama.Di asrama pula aku di tempatkan sebilik bersama abang-abang senior tingkatan 5 ( serius mengeletar lutut beb tengok abang-abang ni ).Seingat aku masa aku masuk ke asrama ni aku di hantar oleh abang Ezwan dan masa aku sampai di Dorm DL 2 memang tak ada sapa-sapa.Sebab masa tu abang-abang ni belum tamat waktu belajar lagi.

Masa aku keluar dari dorm untuk ke dewan makan, tiba-tiba aku dengar orang memanggil ” Madon, Madon ” aku pun buat tak tahu la sebab aku tak rasa orang tu panggil aku.Kan nama aku Zaki.Tiba-tiba ada seseorang menepuk bahu aku dari belakang dan dengan penuh keyakinan cakap ” sombonglah kau ni Madon “

Ni bukan Madon la Ayep, sapa abang Ezwan kepada orang yang menepuk bahu aku tadi.Ini budak junior duduk dorm kita..Lepas balik dari dewan makan tu abang Ayep panggil aku dan bercerita pada aku tentang sejarah Madon yang sebenar.Dan bermulalah dari hari itu 1 sekolah memangil aku dengan nama ” Madon “.Memang lumrah mana-mana orang duduk asrama mesti ada nama glamour.

Rakan-Rakan Seperjuangan Aku

Rakan-Rakan Seperjuangan

 Teringat aku masa Mak aku datang melawat aku di asrama.Mak aku minta tolong pada seorang rakan ni untuk panggilkan aku.Memang mak aku tak tahu la nama aku ni orang panggil Madon.Jadi dengan rasa penuh keyakinan rakan tadi pun panggillah orang yang bernama Zaki.Memang Mak aku tak mengaku anak la sebab yang turun tu bukan aku tapi abang senior tingkatan 3 yang namanya pun Zaki.Sampailah Mak aku terserempak dengan sepupu aku, baru la dapat Mak aku jumpa aku petang tu.

Aku ingat nama Madon ni akan berakhir di sekolah sahaja, rupanya tidak.Rakan-rakan kampung dan orang-orang tua kat kampung aku pun panggil aku ” Madon “.Aku rasa sampai tua memang melekat la nama Madon ni kan.Hahaha.Jadi lepas ini jangan korang tanya lagi sejarah nama ” Madon ” ni ye..

Apa pun aku nak ucapkan berbanyak terima kasih yang tak terhingga pada semua abang-abang Dorm DL 2 tahun 1997 yang sangat-sangat baik dengan aku dan semua junior-junior di bawahnya.Aku rindu sangat nak lepak dan belanja korang semua..Ini la antara penghuni-penghuni Dorm DL 2 1997 yang aku masih ingat..

Abang-abang yang aku rindu

Abang-abang yang aku rindu

1 – Aizee Johari @ Sentot

2 – Sariffuddin @ Ayep

3 – Ezwan Yaacob

4 – Mohsen

5 – Kamil

6 – Azwi Sahril

7 – Omar Zahran @ Wak

8 – Haizam Irwan

9 – Siswanto @ Wanto

10 – Syed Mohd Halim @ Kulim

11 – Rosdan @ Komeng

12 – Reza

13 – Aku sendiri Madon JR

ALL THE BEST YOUR ALL BROTHER..

Salam Ramadhan sahabat -sahabat sekalian.Sedar tak sedar kita sudah berada di pertengahan bulan Ramadhan yang penuh barakah ini.Alhamdullilah pada 24 Julai 2013 masjlis Iftar CDM 2013 bersama anak-anak yatim dari rumah anak yatim Tengku Ampuan Rahimah Subang USJ telah berjalan dengan jayanya.

Image

Seramai hampir 200 orang usahawan CDM yang hadir.Ada yang dari Johor, Melaka, Kedah, Perak, Sabah, Sarawak serta setiap pelusuk negeri.Seawal jam 5.00 petang, meja pendaftaran telah pun dibuka.Memang dah jadi kebiasaan aku setiap tahun, akan tiba lewat dari yang lain.Maklumlah datang nak makan je kan.

Pasti ramai yang belum mengetahui apa itu “CDM” atau nama panjangnya Crownd Diamond Manager kan?Sebenarnya kami adalah usahawan-usahawan dalam industri jualan langsung atau lebih popular sebagai Multilevel Marketing.Yang mana kami ini bernaung di bawah syarikat yang tersenarai didalam papan utama Bursa Saham Malaysia sejak 2007 lagi iaitu Hai-O Marketing SDN BHD.CDM ini pula adalah pangkat atau level tertinggi yang telah di beri pengiktirafan oleh pihak syarikat kepada usahawan yang telah mencapai sasaran jualan secara berkumpulan.

1374703927752

Ramai orang beranggapan Industri Multilevel Marketing ini satu industri yang tak ada standart.Betul ke? Apa pun alhamdulliah dan rasa bersyukur sangat yang mana saya telah pun 5 tahun dalam industri ini dan berniaga secara sepenuh masa sejak melepaskan jawatan sebagai Juruteknik Komputer di LZS sejak 2009 lagi.Rata-rata dari CDM ini adalah dari golongan yang bijak pandai seperti Doktor, Pensyarah, Jurutera, Guru dan ada di antara mereka masih bekerja juga telah sepenuh masa dalam peniagaan ini.

1374703078746

Antara menu yang di sediakan oleh pihak Hotel seperti Nasi Beriyani, Satay Ayam dan Daging, Nasi Campur, Kuih Muih dan pelbagai jenis air minuman.

Selepas solat magrib berjamaah kami berpeluang mendengar tazkirah dari Ustaz Halim bin Din dengan tajuk “Perniagaan Dalam Islam”.Banyak tip-tip perniagaan serta pesanan serta larangan yang tidak sepatutnya dilakukan oleh seorang peniaga ber agama islam. Setelah hampir 30 minit tazkirah, kami di sajikan pula dengan persembahan dari anak-anak yatim.Sangat terhibur dengan persembahan anak-anak ini.Selesai persembahan, pihak Syarikat menyerahkan replika cek kepada wakil rumah anak-anak yatim ini sebagai sumbangan Ramadhan dan Aidil Fitri dan majlis pun bersurai.

Paris !!! Semua orang teringin nak ke kota fesyen ni kan..Alhamdulilah tahun 2009 segalanya bermula..Pertama kali aku di tawarkan oleh syarikat untuk berjalan-jalan ke kota fesyen ini bersama lebih 100 orang rakan-rakan aku..Hahaha, seronok bagai nak gila aku rasa..Mana

tak nya ni la pertama kali aku nak naik kapal terbang dan

Dalam Flight

Dalam Flight Fly Emerites

pertama kali aku buat pasport antarabangsa..

Bersyukur sangat sebab pergi percuma dan segala makan minum syarikat yang tanggung..Perjalanan dalam flight je seingat aku lebih kurang dalam 12 jam..Kapal terbang yang aku naik ni dari syarikat ternama Dubai FLY EMERITES..Memang first clast la aku rasa perjalanan aku ni..Dari KLIA rombongan aku transit kat Dubai..Rehat la dalam 5 jam kat Airport Dubai..Kat Airport Dubai ni memang tak best sebab nak hisap rokok susah..Nak cari Smoking Room je kene jalan hampir 30 minit..Nak tak nak berjalan la gak cari smoking room..Serabut kepala aku tak berasap sepanjang dalam flight..

Seingat aku la, aku kat Paris dengan kawan-kawan aku lebih kurang seminggu campur dengan perjalanan sekali la..Pertama kali naik flight macam-macam rasa ada..Dari mula dia nak terbang sampailah nak mendarat hati aku punya risau hanya Allah SWT je yang tahu..Ada sekali tu memang aku

Transit Air Port Dubai

Transit Air Port Dubai

mengucap panjang la sebab kapal terbang melanggar awan dan cuaca masa tu nak hujan..Masa tu la aku ingat Mak aku, Isteri aku yang tengah mengandung anak pertama aku dan semua keluarga aku..Ya Allah sempat ke aku nak tengok zuriat pertama aku ni..Itu je la yang ada dalam otak aku ni..hahaha..

Setelah bermacam rasa yang aku rasa dalam flight tu akhirnya mendarat dengan selamat aku di kota Paris..Teruja tak ingat la..Memang aku rasa macam semua yang aku nampak aku nak ambik gambar..Biasa la budak kampung dapat ke negara orang memang batak la..Masa tu kat kota Paris cuaca memang sejuk dan seingat aku paris baru lepas musim salji..Dah tinggal saki baki je salji yang ada..Tak merasa nak main salji..Huhuhu..Mula nak keluar Air Port Paris tu je aku tengok semua kawan-kawan aku dah sebuk pakai sweater, tapi aku dengan gagah la konon tak pakai sweater..Tahan la dalam 5 minit kat luar Air Port tu, terus mengelabah cari sweater..Sejuk sampai ke tulang aku rasa..

Tempat pertama yang kami tuju adalah restoran masakan melayu di kota Paris ni..Masa masuk restoran ni aku pun confius sebab ada jual arak tapi tulis halal..Menu yang di hidangkan nasi putih, ikan kembong goreng, sambal belacan dan sayur masak bening (bahasa jawa)..Tauke restoran ni orang indonesia yang dah menetap di Paris hampir 30

Antara Tempat Yang Aku Melawat

Antara Tempat Yang Aku Melawat

tahun..Memang kaya la tauke ni, mana tak nya, 1 kepala dia caj rm50 untuk hidangan tadi tu..Nasib baik la compeny yang sponser..Perut dah kenyang mula la masa untuk berjalan-jalan di kota Paris..

Apa pun aku dan rombongan aku memang sangat-sangat happy dan enjoy..Hampir semua tempah di Paris aku jelajah..Butik-butik ternama yang memang kat negara kita ni tak ada aku masuk..Dan Shoping Mall terhebat di Paris ” Lafayette ” aku puas mencuci mata..Gila korang nak beli barang dalam Lafayette ni, standart aku memang tak la..Dari butik barangan wanita seperti beg tanggan Louis Vuitton, Gucci, dan lain lain yang semua wanita suka tu ada dalam Shoping Mall ni..Kalau pakaian dan perfume entah apa jenama semua ada..Memang hebat la kota Paris ni..Patut la semua Wanita terutamanya teringgin sangat nak ke kota fesyen ni..

Dah penat berjalan baru la ke hotel penginapan..Perhhh hotel 5 star compeny bagi..Memang terbaik la compeny aku ni..hahaha..Hotel penginapan aku ni memang dekat sangat dengan stadium bola sepak yang ternama di Paris ” Paris Saint Germain “..Dari bilik aku pun boleh nampak stadium..Cuma masa aku kat Paris tak ada game bola kat stadium

Ada Gaya Seorang Yang Poyo Tak??

Ada Gaya Seorang Yang Poyo Tak??

ni..Kalau ada game memang aku pegi dah walaupun team tu aku tak minat..Bola sepak dan lelaki macam isi dengan kulit (betul ke) hahaha..Tapi memang tak ada rezeki aku la nak merasa pengalaman melihat perlawanan life bola sepak di negara eropah ni..

Cerita kat dalam bilik hotel pulak ni..Bilik memang terbaik la..1 bilik 2 orang je..Katil pulak Queen Saiz sorang..Masa ni aku dengan member sebilik aku mula la teringat wife masing-

masing..Maklumlah sejuk beb..Tapi alhamdulilah dalam bilik tu tak ada perbuatan atau aksi Gay berlaku ye..Aku kan pelajar sekolah agama jadi iman terkawal walaupun member sebilik

aku tu jambu je aku tengok..hahaha..

Lagi pengalaman yang memang aku tak lupa, dalam bilik paip air tuk basuh berak tak ada..Macam-macam cara dan gaya untuk aku membasuh..Akhirnya basuh dalam tap mandi..Terbaik tak??Situ mandi situ gak la basuh berak..Aku rasa orang-orang Paris ni memang lap je la semua..Mandi pun seminggu sekali..Kalau kat negara kita memang kambing la jadinya..Tapi dia orang mandi minyak wangi hari-hari..Hotel 5 star kan Tv semua

Jejaka Idaman Malaya

Jejaka Idaman Malaya

ada la..Mula la buka tv nak tengok apa menarik siaran negara orang ni..On je tv memang terbaik la rancangan dia orang ni..Semua rancangan 18 xxx, nak tak nak kene la tengok..Walaupun hakikatnya aku tak sangup nak tengok..Aku kan sekolah agama..hahaha

Makanan halal kat sini memang agak susah nak cari..Macam kat hotel pun ada bahagian makanan halal dan tak halal..Aku hampir-hampir nak termakan daging khinzir sebab tak paham apa yang di tulis..Nasib baik la member aku sorang ni paham dengan apa yang di

tulis, terus potong rasa nak breakfirst..Lepas tu asal nak makan je mula la ajak

member..Bahaya wei menyesal seumur hidup aku rasa kalau termakan daging khinzir..

Gadis-gadis Paris ni memang first class beb..Kalau aku bagi markah A la untuk kecantikan dan keayuan dia orang ni..Seksi tak berapa la sebab mungkin dia orang tau budak sekolah agama ni ada kat Paris..So aurat dia orang kurang dedah la..huahuahua..Paris pukul 9 malam memang dah sunyi..Tapi pukul 6 pagi dah ramai yang pergi keje..Kenderaan utama yang banyak aku nampak motosikal..Tapi berkuasa besar la..Yang aku tabik spring kat penduduk Paris ni tentang parking kereta, dia orang parking kereta bumper bertemu bumper..Handbreak memang free..Bila nak keluar parking dia orang sondol je kereta yang ada kat depan dan belakang..Bumper kereta memang rabak la..Tapi dia orang tak gaduh pun..Kalau kat negara kita ni mahu ada yang kene parang..hahaha..Ok la semua panjang sangat dah ni aku cerita pengalaman aku..Ni baru 1 destinasi yang compeny aku hantar..Banyak lagi destinasi yang aku nak kongsi kat korang..Apa pun terima kasih sudi membaca dan tunggu destinasi seterusnya..Bye